W tym artykule znajdziesz informacje o najtańszych samochodach elektrycznych w Polsce. Przedstawimy ranking samochodów elektrycznych, zarówno nowych, jak i używanych. Dostarczymy też praktyczne porady dotyczące zakupu.
Chcemy pomóc Ci wybrać najlepiej, informując o cenach, dofinansowaniach i kosztach eksploatacji.
Wstęp do rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce rośnie szybko. Przyciąga on więcej konsumentów, mimo iż są droższe niż auta spalinowe. W pierwszym kwartale 2024 roku, sprzedaż samochodów elektrycznych osiągnęła rekordowe wartości.
W Polsce, zainteresowanie elektrykami rośnie. Na koniec lipca 2024 roku, zarejestrowano ponad 70 tys. takich pojazdów.
W Chinach produkuje się coraz więcej aut elektrycznych. Większość z nich ma baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP). Stellantis niedawno pokazał Citroen e-C3. Jest to niedrogi SUV, którego cena w Polsce wynosi 111 tys. złotych.
Citroen e-C3 ma zasięg do 320 km. Jego tańsza wersja, która pojawi się w 2025 roku, przejedzie 200 km na jednym ładowaniu.
Tańsze, małe elektryki mogłyby zwiększyć ich sprzedaż w Polsce. Mogłyby zastąpić tradycyjne samochody spalinowe. W 2022 roku, elektryczne SUV-y były 51% sprzedaży w Europie.
W 2023 roku, w Polsce zarejestrowano ponad 57 tys. elektryków. To wzrost o 52% w stosunku do roku poprzedniego.
Nowe modele elektryczne jak Opel czy Fiat Panda mogą przyciągnąć kolejnych klientów. Szczególnie tych, którzy szukają samochodu do 100 tys. zł. Volkswagen, Hyundai i Kia również planują nowe auta elektryczne na 2025 rok.
Ranking najtańszych nowych samochodów elektrycznych
W ostatnich latach ludzie coraz częściej wybierają samochody elektryczne. Sprawdziliśmy, które z nich są najtańsze. Dacia Spring Cargo zajmuje pierwsze miejsce z ceną od 92 400 zł. To auto to lider wśród niedrogich elektryków. Ma silnik 45 KM i zasięg do 230 km, więc jest dobrym wyborem dla miasta.
Na drugim miejscu jest Fiat 500e, kosztuje od 130 900 zł. Mimo wyższej ceny od Dacii, ma mocniejszy silnik – 95 KM. Jego zasięg to około 190 kilometrów. To stylowe auto świetnie nadaje się do miasta.
MG4 również ma cenę 130 900 zł, tak jak Fiat 500e. To auto wyróżnia się mocą i zasięgiem. Silnik ma od 170 KM, a zasięg to nawet 350 km. MG4 to dobra opcja dla tych, co szukają czegoś więcej.
Porównując te auta, widać, że każde ma coś dla siebie. Dacia Spring jest najtańsza i dobra do miasta. Fiat 500e dodaje więcej mocy i stylu. MG4 przyciąga zasięgiem i mocą. Wybór zależy od tego, czego potrzebujesz.
Ranking najtańszych używanych samochodów elektrycznych
Na rynku pojazdów elektrycznych z drugiej ręki można znaleźć okazje poniżej 30,000 PLN. W tym zakresie cenowym często wybiera się Renault Zoe, Renault Fluence, czy Nissan Leaf. Fiat 500e oraz Mitsubishi i-MiEV i inne są również dostępne.
Akumulatory tych samochodów mają pojemność 20-40 kWh. Średni zasięg to około 100 km. Uzyskanie ponad 150 km zasięgu jest rzadkością.
W mieście małe samochody elektryczne zużywają 15-18 kWh na 100 km. Dzięki temu są ekonomiczne w codziennym użyciu.
Według OTOMOTO, w listopadzie 2024, było 200 używanych elektryków poniżej 30,000 PLN. Takie auto to dobra opcja dla osób szukających tańszej alternatywy do nowych modeli.
Model | Pojemność baterii (kWh) | Zasięg (km) | Średnie zużycie energii (kWh/100km) |
---|---|---|---|
Renault Zoe | 22-40 | 130-150 | 14-16 |
Nissan Leaf | 24-40 | 100-160 | 15-18 |
Fiat 500e | 24 | 140 | 15-17 |
Citroen C-Zero | 16 | 100 | 14-15 |
Zakup domowej ładowarki AC (wallbox) kosztuje 2,500-10,000 PLN. To zwiększa komfort korzystania z elektryka. Nie należy dopuszczać, by bateria rozładowała się poniżej 20-30%.
Nissan Leaf wyróżnia się możliwością szybkiego ładowania do 50 kW.
Dofinansowanie do zakupu samochodów elektrycznych
W Polsce, osoby kupujące auta elektryczne mogą liczyć na pomoc finansową. Program „Mój elektryk” daje duże dofinansowanie na samochody elektryczne. Dzięki temu, elektryczne pojazdy stają się tańsze dla wielu ludzi.
W programie „Mój elektryk” osoby prywatne dostają nawet 18 750 zł dopłaty. Rodziny z Kartą Dużej Rodziny mogą otrzymać do 27 000 zł. Po zastosowaniu dopłat, najtańsze modele elektrycznych samochodów mogą kosztować blisko 80 tys. zł.
W pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce zarejestrowano 36 826 samochodów elektrycznych. Ludzie złożyli też ponad tysiąc wniosków o dofinansowanie z programu „Mój elektryk”. Dzięki temu wypłacono 36,5 mln zł dopłat.
W sumie, na dofinansowanie w programie jest przeznaczona pula 700 milionów zł. Maksymalna dopłata może osiągnąć 70 000 zł. Różnicuje się to w zależności od wnioskodawcy i deklarowanego przez niego przebiegu pojazdu. Leasingobiorcy aut elektrycznych też mogą liczyć na pomoc finansową. Może to obniżyć ich miesięczną ratę o 500-600 zł.
Kryterium | Dofinansowanie |
---|---|
Osoby fizyczne | 18 750 zł |
Karta Dużej Rodziny | 27 000 zł |
Leasing | Obniżenie raty o 500-600 zł |
Pula dopłat (ogółem) | 250 milionów zł |
Pula dofinansowania (ogółem) | 700 milionów zł |
Leasing samochodów elektrycznych ma ustalone limity cenowe. Dla firm wykorzystujących auto wyłącznie w pracy, limit to 225 tys. zł netto. Dla tych, którzy używają auta także prywatnie – 201 tys. 793 zł netto. W programie „Mój elektryk” wszyscy mają równą szansę na dofinansowanie.
Zachęcamy do wzięcia udziału w programie „Mój elektryk”. To świetna okazja, by zabezpieczyć przyszłe dofinansowanie na zakup auta elektrycznego!
Niskie koszty eksploatacji samochodów elektrycznych
Samochody elektryczne są coraz popularniejsze w Polsce. Obecnie na drogach jeździ ich ponad 100 tysięcy. Koszty ich eksploatacji są dużo niższe niż w przypadku aut spalinowych.
W Polsce, przeciętny koszt użytkowania samochodu elektrycznego w 2023 roku wynosił 23 zł za 100 km. To o wiele mniej niż w przypadku aut na benzynę czy ropę.
Ładowanie samochodu w domu kosztuje od 12,39 zł do 14,94 zł za 100 km. Dzieje się tak w zależności od taryfy energetycznej. Jednak korzystając ze stacji szybkiego ładowania, cena wzrasta do średnio 50,38 zł za 100 km.
Średnie koszty przejechania 100 km samochodem spalinowym oscylują między 32,55 zł a 66,10 zł. To zależy od paliwa i spalania. Auto elektryczne pozwala więc zaoszczędzić na kosztach eksploatacji.
Koszty serwisowania samochodów elektrycznych są niższe niż u innych. Po przejechaniu 30 tys. km średni koszt to tylko 2745 zł. Dla porównania, w autach Diesla koszt ten wynosi 8045 zł, a w benzynowych nawet 8502 zł.
Wymiana akumulatora w samochodzie elektrycznym jest potrzebna po około 300 tys. km. Mimo wszystko, koszt tej operacji, około 20 tys. zł, jest korzystny w długiej perspektywie.
Posiadacze aut elektrycznych oszczędzają również na parkowaniu. W Warszawie mogą uniknąć wydatków przekraczających 10 tys. zł rocznie. Staje się to możliwe dzięki zwolnieniom z opłat za parkowanie.
Chociaż polisa AC dla samochodów elektrycznych jest droższa, niskie koszty eksploatacji równoważą ten wydatek w dłuższym okresie.
Podsumowując, elektryczne auto to świetna opcja dla osób szukających oszczędności. Niskie koszty używania sprawiają, że warto je rozważyć, nawet jeśli ich cena zakupu jest wysoka.
Nasze porady jak wybrać najtańszy samochód elektryczny
Przy poszukiwaniu najtańszego samochodu elektrycznego, warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Pierwszy krok to porównanie cen nowych i używanych modeli. Na przykład, Dacia Spring, jako nowy model, jest dostępna już od 76 900 złotych. Ten samochód oferuje około 225 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu.
Dacia Spring ma silnik o mocy 45 KM, co jest optymalne do jazdy miejskiej. Jednak istotne są też koszty eksploatacji, na przykład roczne ubezpieczenie za około 550 złotych. Kolejna opcja, Fiat 500e, startuje od 139 900 złotych. Ubezpieczenie dla tego modelu można mieć za mniej niż 600 złotych rocznie, jeśli jesteś doświadczonym kierowcą.
Dla szukających jeszcze tańszych alternatyw, rynek używanych aut może być interesujący. Renault Twizzy to wybór w granicach 15-20 tysięcy złotych. Modele miejskie, jak pierwsza generacja Nissan Leaf, kosztują około 17-18 tysięcy złotych. Ubezpieczenie dla tych pojazdów nie przekracza 700 złotych rocznie.
Decydując się na najtańszy elektryk, ważne jest spojrzenie na zasięg, czas ładowania i koszty serwisowania akumulatora. Nie zapomnij też o opiniach innych użytkowników oraz promocjach dealerów. Mogą one oferować atrakcyjne zniżki, na przykład na modele z poprzednich lat. Odpowiednia analiza rynku pozwoli znaleźć najlepszą ofertę.